Q&A

Questions & Answers with the artists

What does grit mean to you?

Outi: When I think about grit - the title for the exhibition, the first thing that comes into my mind is a trip or solitude. Something to do with traveling from point A to point B. I have taken these solitude trips quite often, especially in front of landscapes. Staring at somewhere far behind and upside down, deep in my mind.

Swimming towards an island in the horizon as a metaphor: sometimes I swim in low water where my feet almost touch the ground. Occasionally the distance turns out to be longer than what I expected; I'm still far from land. If I stop using my arms I will sink. If anxiety and weakness rise in me, its better to just float in the water for a while. Eventually, there will be an island under my feet, resilient.

Mitä sana grit merkitsee sinulle? Näiden mun teosteni luomiseksi olen yksikseni melko paljon varsinkin maisemissa. Tuijottelen silloin usein jonnekkin aivojen taakse missä kuvat ovat nurinpäin. Sitten lähden uimaan kohti horisontissa siintävää saarta. Joskus unissani uin matalassa vedessä, jossa voi ihan hyvin kahlatakkin. Toisinaan matka on todellisuudessa tosi paljon pidempi. Jos lakkaa uimasta painuu pinnan alle. Ahdistusta ja heikkoutta matkan mielekkyydestä nousee pintaan, silloin voi vain kellua. Ja siinä se seisoo jalkojen alla, saari.


Kristina: For me, grit is the ability to keep going. When the world around starts to fall apart, you need to be constructive to get out of it. It's also the ability to stand together, be able to listen and answer to what is being said; to be humble, and able to learn new things when it's needed.

Kristina, hva betyr "grit" for deg? "Grit" for meg betyr vilje til å stå på. Når ting rundt en raser sammen hjelper det å se hva kan man konstruktivt gjøre for å få komme ut av det. Det er også en evne til å stå sammen, kunne lytte og kunne svare til det man hører. Det å være ydmyk og kunne lære nye ting hele tiden.


Karina: To me, grit is something you need to have as an artist. The ability to keep doing something, even if it doesn't make sense right now (or never will to many people around you). I liked it as the title of the exhibition after Kristina showed me pictures of some of Outi's pieces, where she portrayed old-times hard-working people and horses. Of course, they ended up not being in the exhibition but I think it still fits for some reason. Also because of the clay and dust falling of our pieces as we worked with them. For a couple of weeks, we had a very dirty and physical job. It was fun.

Outi Martikainen: The Lace Maker

Outi Martikainen: The Lace Maker

Karina, hva betyr "grit" for deg? Jeg tenker du må ha sterk karakter for å være kunster. Og evnen til å fortsette å gjøre selv om det ikke gir mening akkurat mening (og muligens aldri kommer til å gi mening for mange av de rundt det. Jeg synes det passet fint som tittel på utstillingen etter Kristina viste meg bilder av noen av Outis arbeider. Hun har noen eldre arbeider som viser gode, gamle "arbeidsfolk" og jeg tenkte på ordet "grit" med en gang jeg så dem. Disse arbeidene er ikke med i utstilingen, typisk nok - men jeg synes tittelen passer allikevel. Da vi jobbet fram våre verk, med leire som støver og flytende lateks som stinket amoniakk, føltes kunstarbeidet så konkret. Vi satt på gulvet i arbeidsklær og masker, og skrapte av leire fra tekstilene. Det føltes befriende møkkete.

How you describe working independently contra working together with somebody?

Kristina: Working together with other creative people, in this case my colleague Karina, means you can walk different paths than what you're used to. You don't know where it leads, and that's part of the charm. For me, this is a way to learn and grow. Everything gets magnified, both the bad and the good, but at least you're not alone in failures. You dare to do more things than what you do on your own. We also work separately with our own projects and expressions. It's a organic cooperation and it runs it's course once it starts. But it demands tremendous amounts of trust and respect for the other person's skills and views.

Kristina, hvordan vil du beskrive det å jobbe aleine kontra samarbeid? Samarbeidet med andre kreative mennesker og i denne sammenheng med min kollega Karina betyr at man kan gå andre stier enn man er vant til. Man vet ikke helt hvor det fører til, men det er en del av sjarmen. Jeg tenker at man vokser noe på denne måten og lærer veldig mye. Så det meste blir jo dobbelt så stort på godt og vondt: hvert vellykket arbeid er akkurat som en mislykket prøve, men man står ikke alene i det. Man tør liksom mer enn hvis man gjør helt på egen hånd. Samtidig er vi ikke låst i samarbeidet: vi jobber også med egne prosjekter, og har egne interesser og uttrykk også. Jeg tenker at det er veldig organisk samarbeid, som går sitt eget løp når det først starter. Men det krever veldig stort tillit og respekt for hverandres kompetanse og synspunkter.


Karina: For me, working alone and working together with somebody seems to be two different headspaces. When I work alone I have a certain set of rules or methods I use. When I work with Kristina, there are other rules and methods, and they can also change quite fast. Kristina has knowledge and skills that I don't have, and I like that. When I work alone I usually listen to music or podcasts, and I don't really think about why I do the things I do a certain way. I just do. But when you're two, you have to communicate to understand what the other one wants and justify your actions, and even though that can be demanding sometimes, I learn so much from this. It's important to be patient. I find it fascinating that some of the works that we make together seem to come from a place none of us really understand. It doesn't look like her stuff, not really like mine either. It's just different.

Karina, hvordan vil du beskrive det å jobbe aleine kontra samarbeid? For meg er samarbeid og aleinejobbing to ulike rom i hodet. Når jeg jobber for meg selv finnes et sett med regler eller metoder. Når jeg jobber med Kristina finnes det et annet sett. Det er forskellige måter å tenke og gjøre ting på. Når jeg jobber med Kristina kan vi dra nytte av hverandres kunnskap, og det liker jeg veldig godt. Når jeg er aleine og jobber hører jeg på musikk eller podcast og forholder meg lite til hvorfor jeg gjør ting som jeg gjør. Når man er to må man nødvendigvis kommunisere endel for å forstå hva den andre mener og vil, og selv om det kan være krevende så er det også ekstremt lærerikt. Det gjelder å være tolmodig. Fascinererende nok virker det som noen av verkene kommer fra et sted ingen av oss her forstår. Det ser ikke ut som det noen av oss lager for oss selv. Det er bare en egen greie.

What does the materials you work with mean to you?

Outi: Materials are so apparent to a textile that it's difficult to differentiate whether it's the materials or the methods that come first. I have been very curious to experiment in both materials and finding suitable methods to work with materials. I have used materials that are not used to be taken as textile materials or produced larger pieces in architectural co-operation resembling textile methods. I like it when materials start to associate with unexpected. Dichotomy awakens interest and curiosity which is a driving force in creation.

Mitä käyttämäsi materiaalit merkitsevät sinulle? Vastausta miettiessäni Kristinan esittämään kysymykseen materiaaleista ja niiden merkityksestä mietin kumpi tulee ensin materiaali vai tekniikka. Olen ollut tosi kiinnostunut kokeilemaan ja yhdistämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita. Olen käyttänyt muun muassa suunnittelemissani julkisivuissa nypläyskuviota ja kankaan sidosrakenteita. Tekstiili ei lähde minusta. Ristiriita pehmeän ja kovan, perinteen ja nykyteknologian välillä on hedelmällistä. Ristiriidat herättelee uteliaisuuttani, joka on elintärkeää kaikelle luomiselle ja pitää minut hereillä.

Next
Next

Karina & Kristina: Dust and matter